Våra rutiner

VÅRA RUTINER

En dag till en annan är sig aldrig lik! Här händer det alltid spännande saker, men självklart har vi lite rutiner att följa. Vi har valt att starta dagen med frukost tillsammans för att få en riktigt bra grund för att sedan vara redo för en förmiddag med aktiviteter och lek. Därför äter vi också lunchen lite senare. Då hinner också våra små sova innan maten.

Alla barn på Bytorget är utomhus minst en gång varje dag. Varje vecka går vi till skogen eller utforskar andra platser i vår närmiljö.

7.00 Förskolan öppnar

8.45 Frukostsamling! Vi samlas och ser vilka barn och pedagoger som är på förskolan idag!

9.00 Vi sätter oss tillsammans och äter frukost. Nu serveras gröt eller fil och müsli med smörgås till.

9.30 Nu är det gruppsamlingar med aktiviteter. Barnen är indelade i mognadsgrupper tillsammans med en eller två ansvarspedagoger.

10.30-12.30 Dags att sova för våra yngsta.

11.00 Vi äter lite frukt innan vi delar in barnen i åldersblandade lekgrupper. En grupp går ut och en grupp stannar inne. Nu är det den så viktiga fria leken som gäller!

12.15 Vi samlar vi ihop oss igen och berättar för varandra om förmiddagen, läser en saga, leker en lek, har avslappning, rörelse eller något annat roligt. Sedan är det dags för…Lunch!

12.30 Vår fantastiska kock serverar dagens lunch och grönsaker!

13.00 Alla barnen har läsvila/sovvila i sina grupper. En skön stund efter maten för att samla nya krafter inför eftermiddagen.

13.30 Barnen delas in i sina lekgrupper och nu byter vi. De som varit inne går ut och de som varit ute är inne.

15.15 Ett mellanmål serveras.

17.00 Förskolan stänger för dagen.